Rozsdakupac
IMG_7313xxx.jpg

LaSalle 345-B

__IMG_7290x.jpg

A DON

LaSalle 345-B

 szöveg Gyurew | fotó @biroimi | EZ A CIKK A ROZSDAKUPAC #31, AZAZ A 2017/1 SZÁMÁBAN JELENT MEG


Tompa, monoton kopogás a tetőn. Őszi eső. Az ablakok egyre párásabbak. Egy bőrkesztyűt viselő férfi 5-6 percenként megtörli az ablaküveget belülről. Az utcán szinte teljes sötétség, csak a közvilágítás pislákol. Az autó utasterét percenként felizzó szivar derengő fénye világosítja meg. A hátsó ülésen várakozó férfi felpattintja a zsebóráját. Fémes és idegesítő kattogással lépdel a másodperc mutatója. A hang éles ellentétben áll az autó, már-már megnyugtató alapjárati csendes  neszeivel. Santino ‘Sonny’ Corleone félmosollyal nyugtázza, ilyen fölényes létezést más gyártó nem tud. Csak a Cadillac és a csodás 90 fokos hengerszögű nyolchengeres motor monstrum. Gondolatait félbeszakítja, hogy az eddig figyelt üzlet fényei kihúnytak. Az ajtón egy ballonkabátos férfi lép ki. Sonny egyetlen határozott mozdulattal kinyitja a hátsó ajtót. Milyen nemes gesztus, hogy a hátrafelé nyíló ajtó nem akadályozza, a kényelmes kiszállásban. Lába a fellépőn megpihen, kiegyenesedik. Egy óvatos nyekkenést hallatt a Caddy, amire a ballonkabátos férfi felfigyel. Corleone megemeli kalapját, majd legkedvesebb barátja, egy Tommy gun segítségével az örök paradicsomtermesztő vidékre száműzi a jobb sorsa érdemes honfitársát. 

Nagyon furcsa a viszonyunk az autókkal. Vannak amiket nagyon szivesen használunk naponta, van amit csak ünnepnap vennénk elő, van amit ámulattal csodálunk, nem bánjuk, hogy nincs ilyenünk, de egyszer nagyon szeretnénk vezetni. És vannak azok az autók, amiket gyermeki áhitattal csodálunk. Kicsit úgy viselkedünk vele, mint egy kicsi gyerek egy vágyott játékkal. Olyan játékkal amire évekig vágyakozik, majd mire megkapja, inkább nem is játszik vele, csak csodálja a polcon. Nekem a Cadillac LaSalle 345-B Sedannal a viszonyom pont ilyen. Nem vezettem. Ez furcsán hangzik egy autós médium billentyű huszárjától. Azt hiszem ez az első, amiről úgy írok, hogy nem pörgettem a kormányát. 

Ősz elején hívott Binci, hogy el kellene gurulnunk Keszthelyre a Cadillac Múzeumba, a kedvünkért nagyon szivesen megmutatják a Keresztapában használt Cadillacnak a kikötőt, hogy az őszi nap megcsillanjon a hibátlan fényezésen és a fotonok boldogan bombázzák a Rozsdakupac fotográfusának lencséjét. Ilyen ajánlatra nem lehet nemet mondani. Talán a legfontosabbat szögezzük le az elején. Igen ez az autó szerepelt Coppola legendás Keresztapa című filmének nyitójelenetében. Igaz nagyjából 6 másodperc játékidő jutott neki, és csak a bal hátulja látszik a parkoló autók között, de ez a Keresztapának a 6 másodperce. És ez a filmtörténeti ikon itt pihen a Balaton partján, bárki megnézheti, de megérinteni csak néhány kitüntetettnek lehetett. Mi megkaptuk ezt a bizalmat.

IMG_7313xxx.jpg

A Cadillac a 1909-ben került a General Motors tulajdonába és vált az egyik leginnovatívabb gyárrá, többek között a Delco féle megszakító tekercses mágneses gyújtási rendszer használatával, majd 1912-ben bevezették az elektromos önindítót, ezzel megszüntetve a nehézkes és egyben veszélyes kurblis indítást. A Cadillac mindig is törekedett a kor színvonalának megfelelő luxusautók gyártására, ellentétben például a Ford tömegtermelésével. 

A LaSalle helyzete nagyon érdekes, 1927-es bevezetésével a GM új almárkát alapított. Tulajdonképpen a Cadillac testvérmárkája a LaSalle, Cadillac technikát használt, ám valamivel kedvezőbb áron kínálták, mint a nagytestvért. A GM-on belül ez volt a második legelegánsabb márka, azonban kissé könnyebb és furcsa ezt így leírni de sportosabb volt (na jó nevezzük dinamikusabbnak vagy agilisebbnek), mint a Caddie. A típus összesen 13 évet élt, 1927-től 1940-ig gyártották. 

godfater.jpg

Mai szemmel teljesen szokatlan, de a 20-as évek végén jellemzően egy guruló alvázra egy lovaskocsihoz hasonló karosszériát szereltek a gyártók. Ezzel a szemlélettel szakított a LaSalle, aminek alkotója Hearly Earl főtervező volt. Earl nem mérnökként foglalkozott az autó tervezéssel, hanem kvázi formatervezőként. Tömeggyártásban a LaSalle használt elsőként hatalmas krómozott felületeket, pusztán öncélú díszítésként, ezzel megváltoztatva az amerikai autógyártást. A LaSalle elegánsabb lett, mint a korabeli Cadillac, egyes források szerint Heraly Earl-t a Hispano-Suiza roadsterek inspirálták. A LaSalle 345-B Sedan a GM C platformján osztozott a Cadillac-kel, technikáját a Cadillac biztosította, míg a karosszériáért a Fisher Body felelt, aminek többségi tulajdonosa a GM volt. Egyes évjáratokban a Fleetwood nevű cég is készített karosszériát, ami, most kapaszkodjatok meg, a Fisher cégé. Összesen 11 féle karosszéria változattal készítették a LaSallet, kétféle tengelytávval.

Ezt az 1932-es példányt 90 fokos hengerszögű V8-as hajtja. 5793 cm3-ből 115 lóerőt préseltek ki akkoriban. Egészen hihetetlen ahogy egy ilyen motormatuzsálem beindul. Elég neki egy rövid köszörülés és teljesen hihetetlen csendben kezd el pöfögni. Alapjáraton szinte minden mechanikai zajtól mentesen képes egyenletesen surrogni, kicsit magasabb fordulaton azért megvan a V8-as motorok csodálatos hangja. De basszus, ez egy 84 éves autó. Ennek nem kellene így működnie. 

dtIMG_7321x.jpg

Hiszen, ez szinte egy ősautó. Mai szemmel mondjuk felismerhető alkatrészekkel, de minden olyan más. És küllőre indul. Némi füstölés persze jelentkezik hideg motornál, dúsítva szeret pöfögni az alulvezérelt, de még oldal szelepelt motor. Mondjuk ebben nem túl dinamikusan fejlődött az USA autógyártása. De az 1929 óta szinkronizált váltó tök jól veszi a fokozatot és elkezd gurulni a bőven több, mint 2 tonnás monstrum. Az indítást után egy perccel. Ahogy kigurul, mit gurul, vonul a múzeumból, a  Rolls Royce Emilyjére hajazó hibátlan krómozású csúcsdíszen megcsillan a nap, szinte magvakít. 80 évet töltött szülőhazájában majd 2012-ben egy sikeres aukció után került Magyarországra. 

Garamvölgyi Gyula ekkor már nem az első Cadillacjét vásárolta meg, sőt. Mint a legtöbb férfitársunk, ő is rengeteg időt töltött kedvenc hobbijával, vitorlázással a Balaton vizén. Kézenfekvő szabadidős tevékenység, ha valaki éppen Keszthelyen él, egyetlen szépséghibával: a felesége nem igazán élvezte a hajózást, így egyedü szelte a habokat. 2008-ban azonban úgy döntött, hogy elég volt, ideje valami olyan hobbit találni, amelyet mindketten ugyanannyira élveznek.

IMG_7183.JPG

Így hát a vizen való hajózás helyett az úton ringatózást választotta, és ehhez nincs kézenfekvőbb társ egy 60-as évek közepén készült Cadillacnél. Abból az időből, amikor az amerikai autók minden korábbinál nagyobbak voltak. Így került a házhoz az első, egy 1965-ös DeVille, igen rossz állapotban. Két év kellett, hogy használható és élvezhető legyen, de azt követően az idős házaspár már boldogan szelhette az utakat.

Nem kérdés, hogy egy ilyen autót megnéznek az emberek, az azonban kevésbé egyértelmű, hogy ez arra sarkalja az újdonsült tulajdonost, hogy múzeumot nyisson az autói tiszteletére. De hát mit tegyen az ember, ha éppen felszabadul párszáz négyzetméter szabad terület a vállalkozása udvarában? Egyértelmű, meg kell tölteni autókkal. És nem is akármilyenekkel.

dtIMG_7280.jpg

Sorra érkeztek a házhoz a különböző évjáratú Cadillacek, jelenleg már 13 darabot számlál a gyűjtemény és 1905-től 1993-ig különböző évjáratúak sorakoznak a garázsban. Pontosabban múzeumban, hiszen a gyűjteményt bárki megtekintheti, aki Keszthelyen jár, egy minden részletre kiterjedő tárlatvezetés keretein belül.

Persze a sokadik autó után már önmagában nem elég az, hogy különlegesek legyenek a gyűjteményben sorakozó típusok, hanem az adott példány története is sokat számít. Így amikor jelen autó felkerült az aukciós portálra, Garamvölgyi úr tudta, hogy meg kell szereznie. Hiszen LaSalle van még sok a Földön, de azok nem szerepeltek a Keresztapában. Külön érdekesség, hogy azóta a gyűjtemény egy másik darabja, a sokáig legöregebb, 1923-as Phaeton is hollywoodi szerepett kapott. A Budapesten forgatott Houdini című filmben tűnik fel, és persze a boldog tulajdonos nem adta ki a kezéből autójának volánját, így ő alakítja az Adrien Brody által megformált karakter sofőrjét.

IMG_7290x.jpg

Ahogy megfogod a nagyszüleid spájzának kilincsét, kinyílik az autó, ahol a restaurálatlan belső vár. Az ülések pamlagra hasonlítanak, több, mint 8 évtizedet átvészelt kárpitozással, hibatlan rugózással, tömettel. Mit neki az Ikea 25 év garanciája? És ez a belső mesélni tudna. A gombok, kapcsolók, a szövetek, és az a rengeteg fa, mind megélt több emberöltőt. Látott virágzást és háborúkat, szerelmeket és halált. Minden apró pórusából árad ennek a 80 évnek az illata, talán Marlon Brando és Al Pacino DNSe is megtalálható, de James Caané mindenképp. A fényezése persze már nem gyári, de eredeti kéttónusú színeit viseli. Minden gyári extrája megtalálható és működik, első tulajdonosa többek között rendelt kézigázt, utastér fűtést, állítható keménységű futóművet és a szellőzést fokozó nyitható (emelhető) szélvédőt, amiért 1932-ben 185 dollárt kellett fizetni. Összehasonlításként, a fűtést 40 zöldhasúért szerelték be. És a kiegészítő fényszórókért sem kellett 35 dollárnál többet fizetni. 

És mire volt elég ez a 115 lóerő 1932-ben? Mindenre! Most szinte elképzelhetetlen, hogy valaha ez a monstrum képes volt a harmadik, egyben legmagasabb sebességi fokozatában több, mint 150 km/h-val repeszteni. Elég meghökkentő számomra, hogy egy 3 ajtós Biedermeier szekrény képes volt tartani a tempót az 500-as Indianapolis verseny résztvevőivel. Elképzelni sem merem, hogy a négy darab 15 coll méretű dobfék milyen hatékonyan lassíthatta közel 100 mérföld per órás tempóról. Vajon hogy fütyült nagy sebességnél a fellépőre szerelt cipőtalp tisztító?

Nem csak a New York-i, hanem a chicagoi maffia főnök is szerette a Cadillac autóit. Gondolom az impozáns menetteljesítmény inspirálhatta Al Caponét is, aki egy 1928-as LaSalle Town Sedant használt a csempész bizniszhez és meneküléshez, persze bepáncélozva, rendőrségi zöldre festve, fekete sárhányóval. Elfogását követően az autót 1931-ben lefoglalták, a nagyközönség előtt 1941-ben tűnt fel újra, Pearl Harbour-i támadás éjszakán Roosevelt elnököt furikázták vele a Kongresszusba. Nem volt kéznél más páncélozott autó és a titkosszolgálat tartott egy német vagy japán támadástól. Mikor az elnökkel ismertették a páncélautó kalandos történetetét Franklin D. Roosevelt csak annyit mondott, “reméljük Capone Úr nem bánja”. 


GYÁRTMÁNY LaSalle | TÍPUS 345-B | ÉVJÁRAT 1932 | MOTOR 5785 ccm, 115 LE | SZÍN kéttonusú barna | VÁSÁRLÁS DÁTUMA 2012


lasalle.jpg

MIT VEHETNÉL AZ ÁRÁBÓL?
Láttad a Keresztapát, és azóta csak a zuhany alatt veszed le a kalapot és az öltönyt? Az esernyő is tommy gunként áll a kezedben azóta? Nem kérdés, be kell szerezned még valamit, amivel csillapíthatod rajongásod a film, és az általa bemutatott korszak iránt, ehhez pedig valami jellegzetes tárgy kell. Persze, logikus lépés lehet ezer darab gumi lófej beszerzése. Mi mégis inkább ezt a Cadillac-et ajánlanánk. Végre okkal viselhetnéd az öltönyt, és immár senki sem nézne hülyének mikor ezzel mész a zöldségeshez, bár tudjuk, az veszélyes terep lehet...


G A L É R I A