Rozsdakupac
_IMG_3594.jpg

NSU 1000

Egy álom beteljesülése csodálatos érzés bárki számára. Egy férfi, ha megszerzi vágyai tárgyát eufórikus érzésben tör ki. Ha egy férfinek megszületik gyermeke, lehet akármilyen kőszívü, elmorzsol pár könnycseppet és tudja, révbe ért. Ha az áhított autó megszerzése és a gyermekáldás egy napra esik, olyan különös kötődés jön létre, melyre nagyon kevés példa akad. Így alakult András élete is, aki lánya születése napján szerezte meg vágyott NSU-ját. Ez a cikk az autó, Anna és András különös története.

___IMG_5374.jpg

Édes Anna

NSU 1000

szöveg Gyurew | fotó @biroimi | EZ A CIKK A ROZSDAKUPAC #15, AZAZ A 2013/5 SZÁMÁBAN JELENT MEG


Egy álom beteljesülése csodálatos érzés bárki számára. Egy férfi, ha megszerzi vágyai tárgyát eufórikus érzésben tör ki. Ha egy férfinek megszületik gyermeke, lehet akármilyen kőszívü, elmorzsol pár könnycseppet és tudja, révbe ért. Ha az áhított autó megszerzése és a gyermekáldás egy napra esik, olyan különös kötődés jön létre, melyre nagyon kevés példa akad. Így alakult András élete is, aki lánya születése napján szerezte meg vágyott NSU-ját. Ez a cikk az autó, Anna és András különös története.

Valamikor a hatvanas évek végén jött el András életében az első autószerelem, hisz mint, minden rendes hímnemű különösen vonzódott az négykerekűekhez. Mint minden rendes férfit, őt is vonzották az autósportok. Míg a mi generációnk Lancia Delta HF Integralén esetleg egy-két B csoportos szörnyetegen nevelkedett, addig András a hazai versenyek poros pályái mellett gyönyörködött egy száguldó fürdőkádban, mely rendre sikereket ért el a szocialista gépek között. S ki ne szeretne egyszer olyan kocsiban ülni, melynek van versenypedigréje. Ez a kicsiny fürdőkád az NSU 1000, esetleg némiképp jobban motorizált testvérei.

Mikor a dátumot 1970-nel kezdték elődeink, szüleim talán már koptatták az általános iskola padját, András megvette első NSU-ját. Rádöbbent, hogy kiváló autó, nagyobb, mint aminek méretei alapján tűnik és igen finom műszer, érezni még azt a fajta precizitást benne, ami manapság csak marketingfogás, ha egy német autóról beszélünk. Persze az első fellángolást követően a kocsinak mennie kellett a háztól.

A következő felvonás, jó húsz évvel később következett, amikor András kifejezetten felújításra, és kicsi tuningra vásárolt egy újabb példányt. Ezzel az autóval inkább csak menedzselt, ismerte trükkjeit, bábáskodott a munkafolyamatok felett, majd el is adta.

_IMG_3594.jpg

De legbelül érezte, hogy szüksége lesz egy újabb ezresre. Egy olyan NSU-ra, mely kiszolgálja őt élete végéig, egy olyanra mely igazán különleges lesz. Egy minden porcikájában kiválóra, amivel kilométerek ezreit tölthetik el közösen. Meg is találták a megfelelőt barátaival. Nusit, lánya születése napján hozta haza, Annuska a kórház ablakából látta azt az autót, ami meghatározta gyermekkorát. Nem, nem azért, mert ezzel gurult haza a kórházból párnaposan, sokkal inkább azért, mert gyermekkorának nyarait és legszebb élményeit ettől az autótól és édesapjától kapta.

No, lássuk mitől különleges ez a riminisárga csoda. Egyrészt magyarországon értékesítették új korában, aminek ékes bizonyítéka a mai napig meglévő, NSUs körökben igazi kuriózumnak számító magyar nyelvű kezelési útmutató. András előtt két tulajdonosa volt, akik nem gyilkolták szét, azonban ennek ellenére is alapos felújítást igényelt.

Ez a karosszéria teljesen fémig csiszolásával kezdődött, hogy a legapróbb rozsdát is felfedezhessék rajta. Erre különösen azért volt nagy szükség mivel az NSU mint márka megszűnt 1976-ban, így hivatalos alkatrészellátás nincs. Ezáltal a nagyon óvni kell azt, ami éltes kora ellenére megmaradt az autóból. Amit meg lehetett menteni azt természetesen alapos felújítást követően visszaszerelték, ahol vol lehetőség ésszerű jobbításra, azt jobbá tették, így Nusi egy rakás alkatrészből lassan újra felvette jellegzetes fürdőkád alakját.

A fényezése nem évjárat azonos, korábbi években volt kapható ez a riminisárga, de Andrásnak mind közül ez az árnyalat tetszett a legjobban, így nem lehetett kérdés milyen színt fúj az ügyeskezű fényező. Az új díszlécek felkerültek, motor újra a helyén, ekkor már közel egy év telt el a vásárlás óta, 2000-et írtunk.

_IMG_3590.jpg

Ám a közel 365 nap megfeszített munka és alkatrészkeresés meghozta gyümölcsét, András és Nusi Svájcban debütáltak, rögtön egy szépségverseny első helyezésével. Ez különösen nagy dolog, hiszen az NSU-nak német nyelvterületen hatalmas kultusza van, ami a sportsikereknek és kiváló tuningolhatóságának köszönhető. Így a nemzetközi elismerés nem illet meg minden próbálkozót.

Az autó futóműve, úttartása és fékei könnyen viselik a nagyobb megterhelést, valamint nagyon egyszerűen tuningolhatóak. Természtesen anno a gyárnak is több emelt teljesítményű sportos vagy sportváltozata volt. 45 lóerőtől 70 lóerőig terjedt a teljesítményskála, így a nagypapa autóból a gyár sportwagent varázsolt. Ezeknek a tipusjele a TT illetve TTS, mely az NSU motorkerékpáros hagyományaira utal, illetve e Tourist Trophyn elért sikerekre. Ezekből a 70 lovas duplakarburátoros csodákból 2400 darab készült és igen keresettekké váltak. Ezzel a motorral az aprócska autó akár 160 km/óráig gyorsult, mindezt a hatvanas, hetvenes évek fordulóján egy kicsi, kb. 650 kilós kasztnival. Pedig hol volt még akkor a GTI láz?

András a motor felújítása előtt úgy döntött egy kicsit emelt teljesítmény neki sem jönne rosszul és mivel egy komoly szaktekintély Hardtmud Zewas építi az erőforrást, kicsit bele kellene túrni. A végeredmény, a TT teljesítménye, tehát 65-70 lóerő lett, kicsit más karakterisztikával. Ennek köszönhetően egy nagyon mérges ám nagyon élhető, bitang jó gázreakciójú motor készült, melyben sokat segít a duplakarburátor is.

_IMG_3581.jpg

Az igazi kuriózum a felújított beltérben a TTS kormánya, mely nagyon ritka és értékes kiegészítő, valamint beépítésre került még egy Halda Tripmaster stopper az 1/100-as versenyekre.

És itt térünk át Anna, András és Nusi különleges kapcsolatára. Hiszen együtt járják Európa versenyeit, András vezet, Anna csodálatosan navigál és sikert sikerre halmoznak. A Motor Klassik rendszeresen meghívja őket rendezvényeikre, ahol az NSU – megkockáztatom – nagyobb elismerést kap a közönségtől, mint egy-egy sirályszárnyas Mercedes.

Na de milyen autó ez az NSU 1000 71-ből? Nagyjából egy évvel ezelőtt kaptam a lehetőséget, hogy a Velodrom oválján körözzek vele. Rendesen be voltam rezelve, hiszen sosem vezettm még ilyen körülmények között, ráadásul tudtam, hogy András élete munkája van benne, valamint lányával, Annával imádják az autót, amivel nagyjából 10000 kilométert tettek meg közösen. Ebben az autóban lett a kislányból, nő, itt tanult nyelveket és ezzel látott világot András szeme fénye.

_IMG_3578.jpg

Nagyon finoman, veszi az egyest, kuplung fel és irány a pálya. Meglepően feszes, sőt azt mondanám kemény futómű, ahogy gurulok az aszfalt irányába a füvön. Majd lendül a zászló és irány az ovál, Te jó Isten milyen szépen pörög fel a levegős 4 hengeres motor, Isten áldja Zewas úr kezeit és tudását. És milyen szépen tol, sokáig forog, és kedves dorombolással duruzsol ott hátul a keresztben elhelyezett erőforrás. Mennyei gázreakciók, ilyet csak egy karbis motor tud. Közben azért félek attól, hogy leesek a pályáról, a tempó már több, mint 60, majd 70, majd 80, te jó ég, hogy gyorsul ez és milyen szépen fog a kanyarban a futómű, a fene gondolná, hogy majd 40 éves konstrukció. Imádom, falom a kanyarokat az oválon eltelik 5 perc, lassan 10 is, le sem akarok hajtani, de muszáj. És hohó végre benyomom a féket. Ez fog. Nem is rosszul, de a tárcsa fogjon is rendesen. Ja, hogy 4 dobfék. Akkor meglepő.

Csodálatos kiautó, remek vezethetőség, meglepő térérzet, egyszer akarok egy ilyet, mondjuk 70-80 lóerővel a Zöldpokolban. Ajánlom azoknak, akik a „tökéletes autó” után kutatnak, hogy vessenek egy pillantást az autógyártás eme apró, talán kevésbé harsány szegletébe, hiszen a megoldás valahol itt rejtőzik. Andrásnak pedig kívánok rengeteg élményt, és legalább annyi irigy és elismerő pillantást, amikor éppen Európa útjait rója a kis sárga volánja mögött.


GYÁRTMÁNY NSU | TÍPUS 1000 | ÉVJÁRAT 1971 | MOTOR 598 ccm, kb. 70 LE | SZÍN Rimini sárga | VÁSÁRLÁS DÁTUMA 1999


nsu.jpg

MIT VEHETNÉL AZ ÁRÁBÓL?
Ha ezen sorokat olvasod feltehetően vonzódsz az öreg dolgok iránt. Ezen okmány kétségtelenül igazi veterán, és a tudat sem utolsó: Viktória brit királynő keze nyomát viseli, vagyis nem is akármilyen darabja világunk történelmének. Kicsit menőbb cucc, mint egy aláírt Backstreet Boys póló, amit gimis korában le se lehetett vakarni a nővéredről. Gyakorlati haszna azonban kevés, nem úgy mint az NSU-nak, így a kérdés hamar eldől. Ha szívesebben falod a kilométereket, mint ülsz a négy fal között, bámulva a bekeretezett szignózott képet.


G A L É R I A