Rozsdakupac
__IMG_5385.jpg

BMW e30 318i

Csodálatos dolog az arcodra festeni a nemzeti trikolórunkat, hogy aztán este egy kellemesen hideg fröccsel a kezedben teli torokból bíztasd a csapatot a lelátón, a város főterén felállított kivetítő előtt zsúfolódó tömegben, vagy akár a nappalidban a tévé előtt. Legyen szó bármilyen sportágról, ilyenkor egy az ország szíve, és csak az értünk küzdő néhány lány vagy srác számít igazán. Aztán levegőbe repül a pohárból a fröccs, begyulladnak a hangszálak, könnybe lábad a szem, és együtt énekeled a magnóval a himuszt, nézve, hogy súlyos nemesfém tárcsákat kapnak a sportolók, akiknek annyira szurkoltál.

___IMG_5374.jpg

SMARAGD ÉREM

BMW e30 318i

szöveg & fotó @biroimi | 2019.03.11.


Csodálatos dolog az arcodra festeni a nemzeti trikolórunkat, hogy aztán este egy kellemesen hideg fröccsel a kezedben teli torokból bíztasd a csapatot a lelátón, a város főterén felállított kivetítő előtt zsúfolódó tömegben, vagy akár a nappalidban a tévé előtt. Legyen szó bármilyen sportágról, ilyenkor egy az ország szíve, és csak az értünk küzdő néhány lány vagy srác számít igazán. Aztán levegőbe repül a pohárból a fröccs, begyulladnak a hangszálak, könnybe lábad a szem, és együtt énekeled a magnóval a himuszt, nézve, hogy súlyos nemesfém tárcsákat kapnak a sportolók, akiknek annyira szurkoltál.

Persze ha igazán közell áll a szívedhez egy csapat, akkor szeretnél belátni olyan helyekre, ahova a kamerák nem engednek beteknitést, és ahova személyesen sem lehet bejutni. Vajon mi hangzik el az öltözőben a meccs szünetében? Mi zajlik az olimpiai faluban a versenyek között? Kérdések sora, amelyek mozgatják a szurkolók fantáziáját.

__IMG_5385.jpg

Mindenre soha sem fogunk tudni választ adni, ám egy dolgot biztosan tudhatunk: a 2016 januárjában zajló belgrádi vízilabda világbajnokság meccsei között, a magyar válogatott egyik szobájában Nagy Viktor és Decker Ádám a BMW e30 kabrió hirdetéseket lapozgatták a mobile.de-n. 

De ne szaladjunk ennyire előre. Hiszen a legtöbb embernek nem csak úgy kipattan a fejéből az, hogy szeretne egy öreg kabriót. Ádám már egészen fiatalkorában szoros kapcsolatba került a négykerekűekkel – nem is csoda, hiszen édesapjának bejárása volt egy budapesti műhelybe. Talán meglepő választás, de az első autó, amit a sajátjának tudhatott, az a lengyel ipar csúcsa, a Nagypolski volt. Ugyancsak a műhelynek köszönhetően történhetett meg az, hogy egy csapattársa számára, de maguk által restaurált kabrió Bogárral járta meg Berlint.

_IMG_5404.jpg

Nem sokkal később pedig egy olyan autót kapott, amelyért a legtöbben összetennénk a kezünket. Azt a Zsigulit örökölte meg, amelyet édesapja is az ő apukájától kapott, és amellyel mellesleg Ádámot is hazahozták a kórházból. Az esetek nagyon nagy részében itt pont véget is érne a történet, és ezeken az oldalakon egy szépen restaurált ezerkecske lenne, ám sajnos itt kicsit másként alakultak a dolgok.

A Lada állapota igen messze volt a szalonállapottól. Ezen természetesen lehet javítani, ám sajnos az a szakember, akit Ádám felkért a munkára, nem viselte oly’ mértékben a szívén az autó sorsát, mint ahogy kellett volna. Bőven kimerítette a taknyolás fogalmát, amit lakatolás helyett végzett rajta, és sajnos nem csak az illesztési hézagok mérete és a hullámos lemezek okoztak esztétikai problémát, hanem a lakatolás után a futóművet sem lehetett egyenesre állítani. 

Ezzel a Lada és a Decker család több évtizedes kapcsolat után elbúcsúztak egymástól, és ma mint versenyautó öregbíti a szovjet gyár hírnevét különböző rali futamokon. 

__IMG_5325.jpg

Vaskalaposabb olvasóink most valószínűleg úgy hördülnek fel, mint meccsen egy kimaradt ajtó-ablak ziccert követően, de Ádám garázsában egy BMW e46 coupé váltotta a Ladát. Felhördülés után pedig egyből meg is érthetjük, hogy nem mindenki vágyik arra, hogy zsírpapírba csomagolt alkatrészekre vadásszon, van aki élvezni szeretné az autója által nyújtott kényelmet és sebességet.

Ám ahogy telik az idő az ember életében, hamarosan fontosabb dolgok kerülnek előtérbe, így amikor megérkezett Ádám kislánya, a BMW-nek mennie kellett. Persze egy családi egyterű nem adja meg azt az örömet, amire a korábbiak képesek voltak, így lassan-lassan elkezd motoszkálni valami odabent…

Eleinte mindez csak egy jókora köteg autós magazin formájában öntött formát, amelyet Ádám magával cipelt a különböző versenyekre, ahol a csapat, vagy a válogatott szerepelt. Ilyenkor volt ideje arra – többnyire telefon nyomkodás helyett -, hogy mindegyiket alaposan kiolvassa, és így történt ez azon a bizonyos belgrádi VB-n is. Ekkor akadt meg a szeme az egyik veteránokkal foglalkozó magazinban egy e30 kabrión. Ugyan nézegetett több modellt a bajorok palettájáról, régi, mélyen szunnyadó vágya volt, hogy egyszer egy tető nélküli BMW-vel autózhasson a Balaton partján. És ez ekkor felszínre tört. Ha önmagában ennyi nem lett volna elég ahhoz, hogy ölbe vegye, felnyissa a laptopját, majd pedig végigböngéssze az összes hirdetést, ott volt olajként a tűzre mellette Viktor, aki maga is egy Mercedes 450SL kabrióval jár. Rögtön el is kezdték görgetni a hirdetéseket, ezüst, ezüst, fekete, fehér, ezüst, fehér, fekete, hopp egy zöld! 

__IMG_5374.jpg

Rövid gondolkodás után pedig már úton is volt a tréler Németországba, és mire hazaért a csapat Belgrádból, Ádám nem csak egy vilábajnoki bronzzal, hanem egy BMW-vel is gazdagabb lett.

Ugyan még él a legenda, hogy Németországban minden autót úgy óvnak, mint nagyapáink a Wartburgot, amire éveket vártak, de a valóságban azért messze nincs így. Látatlanban vásárolni így nagy bátorság. Márciusban érkezett meg a tréler, a hátán egy olyan BMW-vel, amely meglepő módon sokkal jobb állapotban volt, amint amire Ádám számított. 

Ugyan teljesen nyomtalanul nem múlt el rajta a 23 év, de még bőven használható állapotban volt. Olyannyira, hogy ahogy legurult a trélerről, rögtön a vizsgaállomáson kötött ki, hogy minél hamarabb szelhesse az Eger környéki utakat. 

Alig telt el pár hónap, de Ádám agya azon kezdett el kattogni, hogy hogy lehetne az autót szebbé és jobbá tenni. Olyan apróságnak tűnő változtatásokat szeretett volna rajta elvégezni, amelyek a laikus bámészkodó számára fel sem tűnnek.

Persze első körben nem egy ilyennel kezdte, hiszen hiába volt használható állapotban a BMW, az ősellenség, a rozsda felütötte a fejét, kissé belerondítva az összképbe. Így hát egy olyan lakatosnál landolt, aki a korábbi tapasztalatokkal ellentétben rendesen megcsinálta a szükséges munkát, és egy olyan autót küldött a fényezőkamrába, amely onnan is kikerülve pontosan olyan volt, mint újkorában. Az eredeti zöld színt fújták vissza a lemezekre, a műanyag alkatrészeket pedig feketére fényezték. 

__IMG_5366.jpg

Az autó belseje is hasonlított a külcsínyre. A vezetőülés bal oldaltámasza ugyan kiszakadt, a vajbőr kissé viseltes volt, de még bőven a használható és elviselhető kategórián belül. Ám mikor a külseje csillogott, erősebb lett a kontraszt. Ádám a teljes újrakárpitozás helyett úgy döntött, hogy inkább megpróbálja megmenteni a gyári vajbőrt. Egyedül a kiszakadt részre érkezett némi új anyag, szerencsére sikerült tökéletesen eltalálni a színt. A restaurálás olyan jól sikerült, hogy nem mondanánk meg, hogy valaha bárki is ült volna az ülésekben. Miután több – esetenként igen neves – szerelőt is megjárt az autó, végre sikerült Ádámnak egy olyat találni, aki valóban jól munkát végez rajta. Szükség is volt rá, hiszen annak ellenére, hogy jól működött a BMW, egy sor vadiúj alkatrész várta azt, hogy bekerülhessen. Ritka a hazai hobbiautósok körében az, amikor valaki azért cserél újra valamit, hogy előre megakadályozza az esetleges műszaki hibát, amit egy kopott elem okozhat valahol, és ami miatt a legrosszabb időben és a legrosszabb helyen kell az út szélén állni. Így került az 1.8-as motorba új vezérműtengely, hűtő és vízpumpa is, amivel igazán stabilan üzemel azóta is.

Még úton volt a tréler az autóért, amikor Ádám fejében már ott volt a kép, hogy milyennek szeretné majd látni. Ezekben a vízikókban BBS felnik szerepeltek, valamint szerette volna, ha olyan modern kütyük is helyet kapnak az autóban, amelyek teljesebbé teszik az élményt. Természetesen mindezt jól elrejtve, hogy senki se vegye észre.

Ám ahhoz, hogy a vágyott BBS RS felnik felmenjenek az e30-ra, némi átalakításra volt szükség, hiszen a gyári 4×100 helyett ezeket 5×120-as osztókörrel árulták csak. Osztókörmódosító – gondolnád teljesen jogosan, ám Ádám kicsit komolyabban belenyúlt a dolgokba. Ahhoz, hogy a nyomtáv megmaradjon, némi ültetés is kivitelezhető legyen, és persze a feliket is fel tudja tenni, a megoldást egy e36 Compact hátsó kerékagya és jónéhány futóműalkatrésze hozta, amit egy az egyben bepakoltak az öregebb testvér alá. Az elejében elég volt a kerékagyat kicserélni, de itt később még előkerül a matekfüzet, mert Ádám nem teljesen elégedett a gumi és a sárvédő közötti távolsággal. Ám a tökéletes együttálláshoz némileg keskenyebb nyomtávra lenne szükség, ehhez pedig már az M széria alkatrészeire lesz szükség.

__IMG_5337.jpg

A kilencvenes évek elején, amikor jelen e30 legurult a müncheni futószalagról, még bőven a kazettás magnókat szerelték az autók műszerfalába. Ám nem véletlenül prémium gyártó a BMW, hiszen ebbe a szériába már lehetett rendelni CD váltót. Ugyan az Ádáméban nem volt, sikerült beszerezni egy eredetit, és ezután következett csak a varázslat. A Densionnál átalakították a gyári fejegységet úgy, hogy bluetoothon keresztül bármilyen mai kütyüvel összeköthető legyen, és oda-vissza tudják egymást vezérelni. Ádám rendkívül élvezi ezeket az okos, rejtett megoldásokat, annyira, hogy nem kizárt, hogy a vizilabda pályafutását követően ilyesmivel szeretne foglalkozni. 

Ám addig még nagyon sok edzésre kell átautózzon Felsőtárkányból az egri uszodába, amit tavasztól őszig a BMW-vel tesz meg minden nap. Ha pedig lazításra van szüksége, akkor csak a falu táblát kell elhagyja, és be is lépett a Bükk csodálatos világába, ahol az autós mennyország várja. Nincs szükség a hat hengerre, a kellemes, nyitott tetős autózás nem a sebességről szól. 

És hogy mit hoz a jövő? Még most Ádám sem tudja. A BMW történelméből több modell is kedves számára, lehet, hogy hamarosan egy Cápa 6-os, vagy egy e9 volánja mögött fog vigyorogni, ahogy az is elképzelhető, hogy pár év múlva az e30-cal viszi majd kislányait iskolába. Bármelyik is lesz, garantáltan ők lesznek a legmenőbbek az osztályban. És akkor még el se érkeztünk a „bezzeg az én apukám” részhez…


GYÁRTMÁNY BMW | TÍPUS e30 318i | ÉVJÁRAT 1993 | MOTOR 1800ccm sor 4 OHC | SZÍN Lagunengrün-metallic | VÁSÁRLÁS DÁTUMA 2016


bmw.jpg

MIT VEHETNÉL AZ ÁRÁBÓL?
Élvezni a nap melegét az arcodon, a nyári szelet és a benne keringő milliónyi illatot elég jó dolog. Ha mindezt megfejeled azzal, hogy egy hónapon keresztül, koktélt szürcsölve áztatod magad egy 57 emelet magasan található medencében, Szingapúr közepén, már tényleg elég vagány vagy. Persze a levegő egy ilyen metropoliszban talán mégsem a legjobb, és a bajor prémium nyugdíjasokból ott sem lehet hiány, így szerintünk jobban járnál egy középkorú német csodával, és egy bükki autózással.


G A L É R I A